De psychologie van parfum

3 Oct, 2022 | Perfume

Wat is parfum?

Parfums hebben een krachtige impact. Aroma’s, geuren, kleuren, ingewikkelde flacons, merken, verpakkingen, marketing, psychologie, zintuigen, inspiratie, nostalgie… dit is de magie van parfum.

Het is het product waar iedereen wereldwijd van “houdt” en nooit genoeg van kan krijgen. We hebben allemaal de geuren die we lekker vinden en kopen ze graag.

Parfums bestaan al duizenden jaren en mettertijd zijn er steeds meer merken en geuren te koop. Wat is het dat bepaalt wat we kopen?

Onze fascinatie voor parfum kan voortkomen uit een aantal factoren. De colognes die velen van ons voor het eerst proberen, zijn die van onze ouders. Soms zijn we gefascineerd door die geuren, samen met de kleuren en vormen van de verschillende flessen. Hun complexe vormen en unieke ontwerpen maken de voorwerpen interessant.

Telkens wanneer we parfum kopen of een flesje krijgen, zijn we geïntrigeerd en opgewonden. De geur van parfum kan ons op een bepaalde manier laten voelen en ons naar een andere plaats brengen die ons zelfs aan iets uit het verleden doet denken.

Parfum is dus magisch en krachtig.

Olfactorische drempel

De mens ongeveer 10.000 verschillende geuren kan herkennen en onthouden. De mate van gevoeligheid is hoger dan die van andere zintuigen, zowel wat betreft het vermogen om onderscheid te maken tussen zeer gelijksoortige prikkels als wat betreft de hoeveelheid die nodig is om te worden waargenomen: Olfactorische drempel.

Omdat olfactorische prikkels snel het limbisch systeem ( in de grote hersenen is er een groep structuren en die hebben te maken met motivatie, emotie, genot en het emotioneel geheugen) bereiken, het centrum van onze emoties, roepen ze sterker dan andere zintuigen herinneringen op.

Het kan onmiddellijk ervaringen van lang geleden doen herleven. De herinnering gaat gepaard met de emotie die op dat moment werd opgewekt, wat verklaart waarom we sommige geuren zo lekker vinden en andere niet.

Hoe aangenamer de herinnering, hoe waarschijnlijker het is dat we de geur lekker vinden, en hoe sterker de emotionele band, hoe sterker de herinnering

Naarmate we ons reukgeheugen opbouwen, koppelen we geuren aan verschillende sensaties. Cultureel gezien leren we welke geuren een gevoel van reinheid, zorg, hydratatie, herstel en tederheid overbrengen. Wanneer we het juiste parfum voor een product kiezen, versterken we de functionaliteit van het product en de sensatie die we willen overbrengen.

Sommige geuren roepen ook kleuren, texturen of sensaties van andere zintuigen op. Als we erin slagen het maximale aantal zintuigen op een coherente manier te betrekken, wordt de boodschap multisensorisch en is ze veel krachtiger.